2 ANONS Hela denna bilaga är en annons från Novamedia Svenska Postkodlotteriet AB ANONS Kommersiell och ideell verksamhet beskrivs traditionellt som varandras motsatser, det är antingen eller. Respektive sektor betraktar inte sällan varandra med grundmurad skepsis. Samtidigt har det på senare år växt fram en internationell trend där företag som använder kommersiella verktyg för ideella ändamål bildas. Inom näringslivet växer medvetenheten att många fler måste engagera sig om vi gemensamt ska klara av att hantera klimatfrågorna, lyfta världens befolkning ut ur fattigdom och hitta botemedel på vår tids stora sjukdomar och epidemier. Bland oss entreprenörer och företagsledare finns en stor erfarenhet av att använda de kraftfulla verktyg som den kommersiella världen erbjuder. Applicerar vi dessa verktyg på koncept som syftar till att samla in pengar till ideella ändamål, skapas en oerhörd kraft och även en långsiktighet i givandet som annars skulle ha varit omöjlig att uppnå. Dessutom engagerar sig människor som annars kanske inte skulle ha bidragit genom att de upplever det som enkelt och stimulerande att ge. Svenska PostkodLotteriet har valt just denna väg, att kombinera det kommersiella med det ideella. I Sverige är vi pionjärer inom det som vi kallar Marknadsdriven Välgörenhet. Svenska PostkodLotteriet använder offensiv marknadsföring, spännande TVunderhållning i form av PostkodMiljonären samt stora lottvinster för att samla in så mycket pengar som möjligt till de ideella organisationer som är förmånstagare i Lotteriet. På två år lyckades vi på detta sätt få ihop drygt 270 miljoner kronor till välgörande ändamål. Nästa vecka väntar en ny, rekordstor, utdelning. Jag kan med säkerhet säga att utdelningen blir så stor att den kommer att göra signifikant skillnad för människor, djur och miljö i Sverige och i världen. Nu ligger omsättningen på 1,6 miljarder kronor och över 700 000 svenska hushåll deltar i Lotteriet. Bakom framgångssagan ligger som alltid mycket hårt arbete, inte minst vad gäller att skapa nya tankesätt och acceptans för en affärsmodell som för många uppfattas som främmande – och kanske lite skrämmande? Svenska folkets stöd och alla ideella organisationer som hör av sig till oss och vill bli förmånstagare är därför viktiga kvitton på att symbiosen kommersielltideellt fungerar. Det är fantastiskt att få vara med och uppleva den styrka som ligger i modellen Marknadsdriven Välgörenhet. Komplexa problem kräver stabilitet och långsiktighet för att lösas. Genom ett tillväxtorienterat förhållningssätt och vinstdrivande samarbetspartners bidrar Marknadsdriven Välgörenhet till hållbarhet i förmånstagarnas verksamhet. Häri ligger en stor potential även för andra företag som vill kombinera sitt CSRarbete med stark tillväxt. Svenska PostkodLotteriet har många samarbetspartners men också kraft, vilja och utrymme att arbeta tillsammans med fler. Min förhoppning är att denna bilaga ska bidra som kunskapskälla och inspiration för andra att satsa ytterligare på att kombinera framgångsrikt företagande med socialt ansvarstagande. Niclas KjellströmMatseke, VD Novamedia Svenska PostkodLotteriet AB Innehåll FOTO: MORGAN NORMAN Distribueras med DN 2008. Synpunkter på våra tidningar: synpunkter@mediaplanet.com MARKNADSDRIVEN VÄLGÖRENHET Stockholm • Oslo • Köpenhamn • Helsingfors • London • Zürich • Madrid • Amsterdam • Berlin • Milano Tallinn • Dublin • Bryssel • New York • Warszawa • Malmö • Hongkong • Genève • Riga • Bratislava Mediaplanet är världsledande inom produktion och finansiering av ämnesspecifik information genom tidningar och webbTV För mer information, kontakta Rickard Wilton på 08545 953 00 Produktionsansvarig: Nadine Kissmann, Mediaplanet Layout: Anna Staffansson / Alex Mak, Mediaplanet Repro: Ordbild 08545 412 90 Tryck: DNE X Tryckeriet, Akalla, Daily print, Umeå , Borås Tidnings tryckeri, Borås Text: Louise Ribbing, AnnaKarin Florén, Emma Knutsson, David Nilsson & Susan Ritzén. För information, kontakta: Anna Wieslander, Novamedia Svenska Postkodlotteriet AB 08562 488 00 Foto framsidan: ANP Hollandse Hoogte Projektledare Mediaplanet: Johan Widstrand Jan Eliasson om engagemang sid 3 Maud Olofsson om sociala entreprenörer sid 4 Fler välgörenhetslotterier i Europa sid 4 Bill Clinton uppmanar till samarbete sid 5 Möt världens utmaningar sid 67 Forskning som räddar liv sid 6 Höga krav på sjöräddarna sid 7 Mandela kämpar för barnens framtid sid 8 Bengt Westerberg om att hjälpa sid 9 Jan Scherman vågar ta ställning sid 10 Gunilla Carlsson om svenskt bistånd sid 11 Chatt - ett nytt sätt att nå barnen sid 11 Delad glädje är dubbel glädje sid 12 Niclas KjellströmMatseke, VD Novamedia Svenska PostkodLotteriet AB Affärsidé: förbättra världen Kan entreprenörskap och marknadskrafter användas för att framgångsrikt bemöta de utmaningar som världen står inför? Mitt svar på den frågan är ja! Det gäller att skapa nya tankesätt och acceptans för en affärsmodell som för många uppfattas som främmande.